قراردادهای حمل و نقل دریایی

قراردادهای حمل و نقل دریایی

انواع قرارداد حمل ونقل دریایی

 

قراردادهای حمل و نقل دریاییمی توان گفت که یکی از اصلی ترین راه های حمل و نقل کالا هاو از طریق دریا ، اقیانوس ها و… می باشد که از طریق و کشتی هاو… صورت می گیرد، این کشتی ها توانایی حمل کالا در ابعاد و وزن های متفاوت را دارا هستند و همانند هواپیماها و کامیون ها محدودیت ندارند ، از گذشته تا اکنون برای تبادل حمل و نقل کالاها قراردادی فی ما بین اشخاص منعقد می شود.

قرارداد حمل و نقل دریایی چیست؟

قرارداد دریایی سندی است که معموملا بین افراد صورت می گیرد که در این قرارداد یک نفر متعهد می شود که کالاها بر اساس قرادادی که نوشته می شود جابه جا کند.

معمولا بندهای قرارداد دریایی که نوشته می شود متفاوت خواهد بود. قراردادهای حمل و نقل دریایی که بین طرفین منعقد می شود ممکن است انواع مختلفی داشته باشد که در مبحث بعد به آنها اشاره خواهیم کرد.

 قراردادهای حمل و نقل دریایی عبارتند از:

  1. قراردادهای اجاره کشتی
  2. بارنامه ها
  3. بیمه نامه ها
  4. قراردادهایی با موارد خاص

انواع قراردادهای حمل ونقل دریایی:

در این مبحث به توضیحات قراردادهای دریایی می پردازیم که می توان گفت قراردادها به  چهار دسته اصلی تقسیم می شوند:

1.قرارداد اجاره کشتی:

قراردا اجاره کشتی یکی انواع قرادادهای حمل  نقل کشتی می باشد که بین صاحب کشتی یا یک شرکت و یا شخص دیگری منعقد می شود. مدت زمانی که برای این قرارداد منعقد می شود کاملا مشخص و معین است که طرفین این قرارداد باید تمام بندهای قرادا را  مطالعه کرده و باهم به توافق برسند. در این صورت امضای طرفین در زیر قرارداد الزامی است و هرکدام باید یک نسخه از آن داشته باشند.

با توجه به این قراداد حمل و نقل دریایی تمام کشتی از جمله خدمه و کالا نیز اجاره داده می شوند و موظف هستند که در صورت اتمام قرارداد وسیله های کشتی را به صورت سالم به صاحب کشتی تحویل دهد ، اگر اجاره کننده کشتی نیاز به خدمه کشتی نداشت باید آن را در قراداد ذکر کند.

2.بارنامه دریایی:

بارنامه دریایی نیز یکی دیگر از انواع قراردادهای دریایی است با توجه به قانون و مقررات کشورها به عنوان یکی از مهمترین ومعتبر ترین سند تجاری بین المللی نام دارد که در این قرارداد مالکیت کشتی را معین نمی کند بلکه مالکیت یک شخص بر کالا در سفر را معین می کند.

شرکت حمل ونقل با توجه به نوع کالا بارنامه های متفاوتی را برای صاحبان کشتی می نویسند، که با توجه به نوع این بارنامه ها معین می شوند کالا در طول سفر چگونه نگهداری شوند و به مقصد رسند.

 3.بیمه نامه های دریایی:

بیمه نامه های حمل و نقل دریایی به قراردادی گفته می شود که فی مابین شرکت بیمه و صاحبان کالا برای جبران خسارت وارده به کالا منعقد میشود. شرکت بیمه متعهد می شود که برخی یا تمام خسارت وارد شده را در مسیر حمل ونقل دریایی را جبران و پرداخت کند.

4.قرارداد موارد خاص:

و در اخر به قرادادی می پردازیم که معروف به “قرارداد خاص” است که در بسیاری ازشرایط ممکن است در عرف نگنجاند ، برای مثال اگر طرفین قرارداد تمایل داشته باشند که کشتی را برای یک شرط خاص کرایه دهند برای مثال می توان گفت: حمل مواد شیمیایی یا خورنده که در بین خود قراردادهایی بنویسند وسپس به امضای آن اقدام نمایند و این موارد مهم را در قرارداد ذکر کنند و برای دریافت مجوزهای هم نیز بتوانند اقدام کنند.

در این شرایط نمی توان از قرارداهای معمولی استفاده کرد .

 

دلایل انعقاد قرارداد حمل و نقل دریایی:

اساساً ممکن است که در حمل ونقل دریایی مشکلاتی به وجود آید که این  وجود این مشکلات باعث شد طرفین قراداد را متقاعد به انعقاد قرارداد کند.

برای مثال ممکن است در زمان جابه جایی ، کالا به دلایل مختلفی خراب یا شکسته شود و یا اینکه کلا داراری تاریخ انقضاء باشد و به دلایل متعددی مدت زیادی در کشتی بماند وبا اینکه ممکن است کالا مورد  مورد سرقت واقع و یا گم شود، بعضی اوقات ممکن است که کالا به صورت اشتباهی به بندر دیگری  یا حتی دیر از تاریخ موردنظر ارسال شود.

  تالی گیری چیست؟

پس از صدور اجازه عملیات تخلیه آغاز می شود، برای کنترل کالاهای تخلیه شده مشخصات بسته بندی کالاهای تخلیه شده در فهرست هایی ثبت می شوند به این عمل تالی گیری گویند.

تالی گیری با وجود نماینده گمرک بندر انجام می شود و گمرک بندر مکلف است ظرف مدت 15 روز پس از تخلیه کالا با موسسه کشتی تسویه کند. که برای هر دسته از بارنامه قبض صادر می شود که در مرحله بعد شرکت با صاحب کالا تسویه نموده و قبض انبار را به وی تحویل می دهند.

مزایای حمل و نقل دریایی چگونه است؟

  1. حمل ونقل دریایی نسبت به دیگر حمل و نقل ها مناسب ترین و ارزان ترین نوع حمل و نقل است، به همین دلیل صاحبان کالا و شرکت ها ترجیح می دهند که کالاهای خود را از طریق مسیر های آبی حمل کنند.
  2. می توان گفت در مزایای حمل و نقل حمل کالا ها ، با حجم بالا که حمل در آب های آزاد را می توان معمولاً کالاهایی با وزن 200 الی 500 هزار تن به آسانی جابه جا کرد.
  3. حمل ثابت دریایی و تشابه مناسب در کرایه های مربوطه.

 

با توجه به مطالب فوق، اگر قصد انعقاد قراردادحمل و نقل دریایی دارید شما می توانید با وکلای عدل ورز ارتباط برقرار کرده و قراردادی متناسب با نیازتان دریافت نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا